Gods stem verstaan

Gepubliceerd op 6 november 2020 om 12:00

"Wie Mijn geboden heeft en die in acht neemt, die is het die Mij liefheeft, en wie Mij liefheeft, hem zal Mijn Vader liefhebben; en Ik zal hem liefhebben en Mijzelf aan hem openbaren." Johannes 14:21

Wanneer we met elkaar spreken over het verstaan van Gods stem, dan gaat het in de eerste plaats niet om het horen van een stem die hard en duidelijk spreekt. Natuurlijk spreekt God op deze manier. Maar bij het verstaan van Gods stem gaat het voornamelijk om geestelijke openbaring, die tot stand komt door je persoonlijke relatie met God en de mate van tijd die je investeert in het kennen en ontmoeten van God. Hoeveel tijd geef jij dagelijks aan de Heer?

 

Opvallend is dat Jezus openbaring koppelt aan het in acht nemen van geboden van toewijding. Het gaat hier om leefregels die liefde uitdrukken. Heb je al eens nagedacht om het grote gebod: "God liefhebben boven alles en de naaste als jezelf" om te zetten in persoonlijke doelstellingen? Heb je al eens onderzocht wat er in de Bijbel over geschreven staat of hoe Jezus daar vorm aan gaf?

 

Jarenlang heb ik geworsteld met het onderhouden van mijn relatie met God. Soms viel ik in wettisch gedrag dat alleen maar ervoor zorgde dat ik me goed of slecht voelde over mezelf. Of ik liep vast door een verkeerde toepassing van genade: "God houdt toch wel van mij...", waardoor er weken voorbij gingen zonder tijd te maken voor persoonlijke ontmoeting. Totdat ik ontdekte dat ik wel prioriteit stelde aan afspraken met mensen en niet met God. Sindsdien staan afspraken met God ook in de agenda...

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.